Kundrelationer och kommunikation

Alla typer av relationer mår bra av rak kommunikation. Allra helst relationen mellan din kund och dig som leverantör/konsult. En av de viktigaste delarna i den kommunikationen handlar om feedback.

Varför feedback?

– För att det är din bästa källa till att utvecklas och hela tiden bli lite, lite bättre på det du gör och levererar.
– För att du i en kundrelation som präglas av konstruktiv feedback knyter din kund närmare dig, och ni ger varandra möjligheten att växa och utvecklas tillsammans.
– För att du inte vill hamna i en situation när du inte får den…

Se till att du förstår feedbacken

Feedback är den del av kommunikationen som är extremt viktig att den når och går fram, att den tas emot och att den uppfattas på det sätt som var avsikten. Här har förstås feedback-givaren (din kund) ett stort ansvar, att den är möjlig att ta emot. Många gånger är feedback-givaren alldeles för fokuserad på det h*n ska säga, att h*n är dålig på att stämma av att den ”landat”. Om du ska kunna ta till dig av feedbacken, är det därför viktigt att du ställer frågor och lyssnar, så att du säkerställer att du förstår. ”Om jag uppfattar dig rätt, så…?”, ”Vilka konkreta exempel skulle du kunna ge mig, så att jag…?”, ”Tack för feedback, berätta gärna mer kring dina förväntningar…”

Ta emot feedbacken, annars kanske du inte får någon…

Själva mottagandet är upp till mottagaren, d v s dig och din vilja att ta emot det som sägs. Genom att vara aktiv i att be om feedback, kan du också skapa bättre förutsättningar för dig själv att inte hamna i försvarsställning med din kund. Alternativet till att få korrigerande feedback från din kund, är att inte få den och i förlängningen kanske förlora kunden. Förhoppningsvis är det inte aktuellt att få korrigerande feedback alls, förstås, men om kunden inte är nöjd med det du levererar, vill du nog gärna få veta det, så att du skulle kunna ändra din leverans. Att inte få veta, att inte få möjlighet att korrigera, kan dessutom – utöver att du förlorar kunden – förstås också innebära att du inte får en god referens och kanske därmed förlorar framtida affärsmöjligheter hos både denna och andra kunder…

Ta saken i egna händer, eller ta extern hjälp

Jag menar inte att skrämmas, utan vill mer uppmana till att ”ta saken i egna händer”. Be din kund om feedback, direkt, och om du upplever att det är svårt och att det på något sätt skulle kunna ”skada” din relation med kunden, ta in en neutral part som kan hjälpa till. En sån neutral part kommer inte att ta någons parti, eller kanske snarare ta både ditt och din kunds parti…! H*n kan ställa frågor till din kund som dels kan innebära att du kan förbättra din leverans hos befintlig kund, och dessutom hjälpa dig till ytterligare utveckling och förfining inför kommande uppdrag.

Vad kan du, från och med nu, göra lite bättre ur feedback-synpunkt än du gjort hittills?

 

Lycka till!

/Karin

Karin Ulfhielm driver sedan 2005 företaget Vargkask, där hon hjälper företag och organisationer att nå större framgångar och förbättra sina resultat genom att utmana till utveckling, förändring och personligt engagemang och ansvarstagande. Med sig i bagaget har hon också erfarenheter från HR och marknadsföring i stora organisationer som Statoil, ICA och Mannheimer Swartling. Karins största drivkraft är hennes nyfikenhet och viljan att lära nytt.

Hemsida: www.vargkask.se
Linked In: se.linkedin.com/in/karinulfhielm/
Twitter: @vargkask
Facebook: www.facebook.com/vargkask

 

Redovisning Stockholm, redovisningskonsult, bokföring Stockholm, bokslut Stockholm, löner Stockholm, redovisningsbyrå Stockholm

Karin Ulfhielm

 

Är du nyfiken att veta mer om Accountonus.se läs mer på vår hemsida bokföring i Stockholm
Gilla oss gärna på Facebook https://www.facebook.com/AccountOnUs Delta i debatten och få tips och nyhetsuppdateringar!

Leave a Reply

Your email address will not be published.