NetTime – Hur mycket tid bör du ägna åt nätverkande?

Har du funderat på hur du får dina kunder? Om inte så är du inte ensam. Det finns många sätt att få kunder på men när vi borrar i denna fråga så brukar vi landa i en diskussion att väldigt många företag nästan uteslutande får sina kunder på rekommendation, nätverk eller referenser. Dessutom anser de flesta att de skulle vilja ha fler och inte minst bättre kunder.

Hemligheten att få fler affärer genom rekommendationer och nätverkande är helt enkelt denna: Ägna mer tid åt att göra det! Egentligen är det nu lite mer komplicerat än så. Det handlar som så ofta att använda din tid åt att göra rätt saker. Så hur mycket tid ska du investera i ditt nätverkande eller NetTime i syfte att utveckla ditt personliga nätverk, och vilka resultat kan du förvänta dig?  

Nu handlar det inte om tiden du lägger på att gå på olika nätverk – det är en fälla som många faller i. Nätverk och nätverkande är två helt skilda saker. Tyvärr tittar alltför för många företagare för mycket på nätverket och missar vad nätverkande i grunden handlar om, nämligen att utveckla relationer med rätt människor i syfte att få verksamheter att utvecklas.

Redovisning Stockholm, redovisningskonsult, bokföring Stockholm, bokslut Stockholm, löner Stockholm, redovisningsbyrå Stockholm

Word of Mouth

Baserat på en undersökning från fler än 12.000 företagare från alla kontinenter i världen finns nu äntligen ett definitivt svar på dessa frågor. Studien fann att människor som sa att ”nätverkande spelade en roll” i deras framgång spenderade i genomsnitt 6,3 timmar per vecka på olika nätverksaktiviteter.

Å andra sidan, tillbringade de flesta människor som hävdade att ”nätverkande inte spelade en roll” i deras framgång två timmar eller mindre per vecka med att utveckla sitt nätverk. Det är inte konstigt att de människor som inte investerar så mycket tid heller inte får så mycket belöning. Detta visar på en direkt korrelation mellan den tid du ägnar åt nätverksprocessen och graden av framgång du sannolikt kommer att få.

Den typiska personen i undersökningen som investerade drygt sex timmar i veckan på nätverksaktiviteter genererade nästan 47 procent av alla sina affärer genom referenser och rekommendationer. Av de 12.000 globala deltagarna i undersökningen, tillbringade kvinnor mindre tid på nätverkande (6,19 timmar jämfört med 6,44 för män), men fick en högre andel av affärerna genom processen (49,44 procent jämfört med 43,96 procent för män). Anledningen är att kvinnor fokuserar på relationen först medans män är mer benägna att fokusera på business first!

Mer finns att läsa i boken ” Business Networking and Sex – Not what you think”

Du kanske läser denna artikel och tänker – OK, jag vet nu att jag måste spendera minst 6,5 timmar per vecka på nätverkande. Det är sant om du vill vara genomsnittlig. Om du vill ligga över genomsnittet, måste du ägna mer tid åt det som ger resultat. Den optimala mängden ”NetTime” är mer sannolikt 8-10 timmar i veckan om du vill vara en av de människor som genererar mer än hälften av sin omsättning från referenser och rekommendationer.

Källa;  SuccesNet-Online,  

Författare: Stefan Molander, Senior Konsult & Master Trainer, Referensakademin AB och Dr. Ivan Misner, Senior Partner Referral Institute och grundare av affärsnätverket BNI. 

Om Stefan 

Stefan Molander är en uppskattad och en engagerad inspiratör, föredragshållare och utbildare och leder Referensakademin AB i Stockholm.  Stefan är en av Sveriges främsta experter på professionellt nätverkande och strategisk referensmarknadsföring.  Han har hjälpt över 500 entreprenörer att skapa fler och bättre affärer på rekommendationer. Stefan coachas personligen av de ledande experterna i världen inkluderande Dr Ivan Misner, Mike Macedonio and Dawn Lyons. Kunder ser Stefan som Inspirerande, Kunnig, Professionell och ger aldrig upp på någon. Han investerar tid i dig för att förstå dina unika personliga behov. Som expert på referensmarknadsföring och affärsnätverkande är Stefan en uppskattad och engagerande föredragshållare, utbildare och Referensmarknadsföringsstrateg. Med sin bakgrund från ledande befattningar inom telecom- och management konsultföretag nationellt som internationellt kan han blanda teori med praktiska exempel från sina år som ledare i näringslivet.

Redovisning Stockholm, redovisningskonsult, bokföring Stockholm, bokslut Stockholm, löner Stockholm, redovisningsbyrå Stockholm

Stefan Molander

 

Är du nyfiken att veta mer om Accountonus.se läs mer på vår hemsida bokföring i Stockholm
Gilla oss gärna på Facebook https://www.facebook.com/AccountOnUs Delta i debatten och få tips och nyhetsuppdateringar helt gratis och automatiskt!

2 Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published.